HÍREK ÉS MÉDIA
HOGYAN LESZ MÉG SIKERESEBB A HANSE CSOPORT?
2022. március 16.
A Hanseyachts AG-nek 2021 októbere óta új vezetője van. Interjú a 42 éves Hanjo Rundéval az aktuális célokról és arról, hogy miért az fontos az innováció.
Hanjo Runde korábban a Siematic cégért volt felelős, október 1-től áll a greifswaldi székhelyű vállalat élén. Eddig azért nem lépett a nyilvánosság elé, mert először átfogó leltárt készített, valamint új manifesztumot akart kidolgozni a vállalat és az összesen 2000 alkalmazott számára. Most azonban elkezdődik a megvalósítás, amelynek célja, hogy a Hanseyachts AG még hatékonyabbá váljon, termékeinek minősége tovább javuljon, és középtávon jelentősen, több mint 50 százalékkal növelje forgalmát – a legutóbbi 120 millióról 200 millió euróra. A jelenleg valamivel 315 millió euró alatti rendelésállomány mellett az árbevételi cél nem tűnik túl távolinak. De az új vezetőség számára is vannak kihívások, amelybe Runde mellett egy másik újonc, Stefan Zimmermann is beletartozik.
Runde úr, Ön hat hónapja vezeti a világ második legnagyobb építési darabszámú hajógyárát. Mi volt az első benyomása a vállalatról és annak alkalmazottairól?
A Hanseyachts Michael Schmidt révén nőtt naggyá, és még mindig érezhető az alapító hatása. Mindenki nagyon vállalkozó szellemű és pragmatikus. Rendkívül őszinte, barátságos és nyitott emberek dolgoznak itt. A vállalatnál nagyon kevés a politika, viszont a futószalagtól a vezetőségig mindenkit fűt a szenvedély. Az első munkahelyem az Airbus volt, nyolc évet töltöttem ott. Amikor itt először léptem be a csarnokokba, és megláttam a hajótesteket, úgy éreztem hazatértem.
Mit tart a legfontosabb feladatának?
A legfontosabb dolog a vállalati kultúra kialakítása. Csak akkor lehetünk sikeresek, ha a vállalati kultúránk erős. Ez pedig magas színvonalú és fenntartható nyereséges növekedést eredményez.
Akkor Greifswaldban nem volt minden rendben?
Kultúránk a konstruktív együttműködésen, a nagyfokú nyitottságon alapul – akárcsak a hajó fedélzetén, a legénység tagjai között. Ez egy jó kiindulópont. Amikor valaki megérkezik egy vállalathoz, természetesen látja a célokat, azt, hogy hová szeretne eljutni. Számomra fontos, hogy a csapatteljesítményre összpontosítsunk, hogy mindig megpróbáljunk közel kerülni ehhez az ideálhoz. Ez az emberközpontúság témakörével kezdődik, mert az értékteremtés a megbecsüléssel kezdődik. A vezetés egyik legnagyobb feladata az emberek megnyerése.
Ez elvontan hangzik. Eléri vele az összes munkatársat?
Szerintem mindenki örül, ha mások érdeklődnek iránta. Minden telephelyünkön tartottunk workshopokat minden egyes alkalmazottunkkal. Sok elismerés hangzott el, és konstruktív eszmecserét folytattunk a fejlesztési lehetőségekről. Ha a legmagasabb minőséget akarom biztosítani, az alkalmazottaknak szeretniük kell a terméküket. Mindenki számára világosnak kell lennie: mi nem hajókat építünk, hanem ügyfeleink álmait valósítjuk meg. A családos ember számára, aki a családjával szeretne hajókázni, nem számít, hogy túl keményre vagy túl lazára állítom a csavart, különösen a biztonság szempontjából fontos területeken.
A Hanseyachts AG portfóliója széles: vitorlás jachtok, katamaránok és motorcsónakok. Ez így is marad?
Jól bevált, nemzetközileg elismert modellpalettával rendelkezünk. A többmárkás stratégiának több szempontból is van értelme, ugyanígy a széles választéknak. Hadd fogalmazzak úgy, stratégiánk lényege az innováció. A Hanseyachts AG sikere attól függ, hogy milyen gyorsan tudjuk az egyes szegmensekben az innovációt előmozdítani. Továbbra is ebbe fogunk befektetni.
Lát potenciált további márkák számára?
Van néhány olyan szegmens, ahol még nem vagyunk jelen, de amelyek erősen növekednek. Erről többet most még nem szeretnék mondani.
A Hanse Csoportnak a minőség tekintetében inkább a prémium szegmensbe kellene lépnie?
Szerintem már ott van. A Hanse 460 mércét állít, máris látható a márka új arca. Nem véletlenül lett az év jachtja Európában a maga kategóriájában.
Az ott alkalmazottak átvihetők kisebb modellekre is?
Nem követjük el azt a hibát, hogy kompromisszumot kössünk a következő modellekkel, különösen a kisebbek esetében.
Mennyire fontos a vitorlás ágazat a Hanseyachts AG számára?
Ők jelentik az alapot. Jelenleg a második helyen állunk világszerte a gyártott egységek számát tekintve. Nagy a különbség az első helyezett és köztünk, de mindenképp szeretnénk csökkenteni a távolságot.
Lehet-e és mennyit racionalizálni?
Az autóiparhoz és a repüléshez képest a hajós ipar elég fiatal. Minden bizonnyal van még mit optimalizálni. De ha túlságosan azonos alkatrészekben kezdenék el gondolkodni, és főleg azt keresném, hol takaríthatnék meg pénzt, az rossz lenne. Inkább az innovációra összpontosítunk.
Sokat beszéltünk a lehetőségekről. Milyen kihívásokat lát?
Kereskedői szemszögből nézve kritikus lehet a kikötőhelyek hiánya. Ez már most is érezhető, és némileg gyengítheti a növekedést. Hajógyárként jelenleg kihívást jelentenek számunkra a megszakadt ellátási láncok, és kicsit gondban vagyunk a szakképzett munkavállalóknak keresésében is. Társadalmi szempontból foglalkoztat bennünket. A mi megközelítésünk neve: Green Factory, egy klímasemlegesebb termelés. Optimalizálni akarjuk telephelyeinket; Greifswaldban már el is kezdtük.
Akkor azért jött, hogy minél tovább maradjon?
Igen, természetesen! Nyolc évig voltam az Airbusnál, több mint tíz évig a Hiltinél. A Hanse egy abszolút álommeló.